SUUSSASULAVAN IHANAA MANGO-PASSIONRAAKAKAKKUA PÄÄSIÄISEKSI

KIRSI KAUTIAINEN

Herkuttelu kuuluu erottamattomasti juhla-aikoihin ja niin myös pääsiäiseen. Meidänkin lapset tulevat saamaan pari pääsiäismunaa, mutta suklaan syöpöttely saa jäädä siihen. Jotain tarvitaan tietenkin korvaamaan tämä vaje suklaan määrässä... Mikä olisikaan parempi korvike kuin suussasulavan herkullinen mango-passionraakakakku.

Mango-passionraakakakun raaka-aineet sisältävät jo luonnostaan sen verran makeutta, ettei kakkua tarvitse erikseen makeutella paljoakaan. Tähän kakkuun ei kertakaikkisesti voi olla ihastumatta, joten kokeile ihmeessä Sinäkin :) Takaan, että et tule pettymään - kakku kruunaa koko pääsiäispöydän, joten sitä kannattaa tehdä kerralla isompi määrä!

Lue lisÄÄ

SIEMENLEIPÄ (GL, VE)

Tässä blogitekstissä jaan teille aivan älyttömän herkullisen siemenleipä-reseptin, joka vie kielen mennessään. Olen joskus pari vuotta sitten viimeksi syönyt siemenleipää jossain juhlissa ja sen leivän maku jäi mieleeni ja päätin vihdoin toteuttaa tämän unelmani ja leipoa itse terveellistä siemenleipää.

Siemenleipä on tehty erilaisista pähkinöistä ja siemenistä. Aika harvoin ihminen osaa hyödyntää siemeniä ruokavaliossa ja niiden käyttö on liian vähäistä, ja siksi niiden hyöty jää usein saamatta. Jos osaisimme käyttää enemmän siemeniä ja pähkinöitä ruokavaliossamme, uskon että meillä olisi kauniimpi ja kimmoisampi iho, vahvemmat kynnet ja kiiltävämmät hiukset, sekä meidän vatsamme voisi hyvin, tuntisimme olomme pitempään kylläiseksi ja ajatus kulkisi paremmin.  Siksi siemenleipä on hyvä tapa saada hyödyt irti siemenistä ja pähkinöistä. Mitä siemenet ja pähkinät sisältävät?

Lue lisÄÄ

TYRNIRAAKAKAKKU

KIRSI KAUTIAINEN

Mieheni innostui viime syksynä keräämään terveyspommeina pidettyjä tyrnimarjoja, joten niitä on pakastin pullollaan. Laitan niitä silloin tällöin vähän smoothien sekaan, mutta muuten ne ovat olleet vähäisellä käytöllä. Pakastimen vajuttamiseksi päätin siis kokeilla, miltä maistuisi tyrneistä tehty raakakakku - ja hyvältähän se tietenkin maistuu. Tyrneissä on kirpeä maku, joka sellaisenaan ei koskaan ole kovin paljoa ollut mieleeni, mutta raakakakussa kirpeys pääsee ihanalla tavalla oikeuksiinsa. Kokeilepa siis Sinäkin!

Lue lisÄÄ

SYÖMISEN ABC: ILTAPALA

Tällä kerralla käydään läpi päivän viimeinen ateria iltapala. Ilta-aika on helposti ”yhtä syömistä” tai yhden todella raskaan aterian nauttimista. Olisi hyvä pyrkiä siihen, että syödään päivällinen maltilla, jotta voidaan vielä nauttia iltapala hyvällä omallatunnolla.

Iltapala pitäisi olla selkeästi kevyempi kuin esimerkiksi aamupala, koska emme tarvitse energiaa kovinkaan paljoa nukkumiseen. Iltapalan koostumus voi olla lähempänä välipalaa sisältäen laadukkaan proteiinin lähteen ja jotain ravintorikasta marjaa/hedelmää sekä hyviä rasvoja. Rasvojen lisääminen iltapalaan sekä aamupalaan on käytännön kannalta helpoin toteuttaa, koska silloin ei tarvitse erikseen lähteä kantamaan öljyjä ym. työpaikalle tai kouluun. Näitä periaatteita noudattamalla saadaan varmasti ruokavalioon tarpeeksi rasvoja, vaikka ei söisikään joka päivä rasvaista kalaa :) 

 

Lue lisÄÄ