SIEMENLEIPÄ (GL, VE)

Kirjoittanut: Jonna Arola

Tässä blogitekstissä jaan teille aivan älyttömän herkullisen siemenleipä-reseptin, joka vie kielen mennessään. Olen joskus pari vuotta sitten viimeksi syönyt siemenleipää jossain juhlissa ja sen leivän maku jäi mieleeni ja päätin vihdoin toteuttaa tämän unelmani ja leipoa itse terveellistä siemenleipää.

Terveellinen tämä leipä on hyvinkin, mutta se on myös niin hyvänmakuinen, että sen meinaa syödä siltä istumalta kokonaan. Leivoin kahta erilaista siemenleipää hieman eri täytteillä ja molemmat ilman jauhoja. Molemmista tuli onnistuneita ja ensimmäisen leivän leivoin itseasiassa lahjaksi meidän ystäville, jotka kehuivat leipää maukkaaksi ja pyysivätkin reseptiä talteen jotta voivat leipoa sitä itsekin. Oli kiva saada hyvää palautetta ensimmäisestä siemenleivästä, koska en voinut luonnollisestikaan maistaa sitä, heh heh. :) Toinen leipä noudatteli samaa reseptin runkoa, mutta hieman enemmän lisäsin erilaisia täytteitä. Leipä yllätti maultaan positiivisesti myös Johanneksenkin, ja siksi leipä olikin syöty jo kahdessa päivässä :)

Siemenleipä on tehty erilaisista pähkinöistä ja siemenistä. Aika harvoin ihminen osaa hyödyntää siemeniä ruokavaliossa ja niiden käyttö on liian vähäistä, ja siksi niiden hyöty jää usein saamatta. Jos osaisimme käyttää enemmän siemeniä ja pähkinöitä ruokavaliossamme, uskon että meillä olisi kauniimpi ja kimmoisampi iho, vahvemmat kynnet ja kiiltävämmät hiukset, sekä meidän vatsamme voisi hyvin, tuntisimme olomme pitempään kylläiseksi ja ajatus kulkisi paremmin.  Siksi siemenleipä on hyvä tapa saada hyödyt irti siemenistä ja pähkinöistä. Mitä siemenet ja pähkinät sisältävät? Mitä hyödyt että syöt siemenleipää? Se mikä siemenleivässä on hyvää, on se että se sisältää paljon hyviä rasvoja. Tämä leipä sisältää paljon omega-3 ja omega-6 rasvahappoja, sekä EPA:a, DHA:ta kuin ALA:ta. Lisäksi se sisältää erilaisia vitamiineja, kuten esimerkiksi E:tä, B1:ta, K:ta sekä paljon erilaisia hivenaineita; magnesiumia, kalsiumia, rautaa, seleeniä, fosforia, sinkkiä, tryptofaania ja mangaania. Leipä on myös proteiinipitoinen ja täyttää hyvin. Se ei sisällä jauhoja, joten se sopii monelle. Leivässä ei ole nostatusaineita kuten hiivaa tai leivinjauhetta. Koska jauhoja ei leivässä ole, tarvitaan taikinaan jotakin mikä aiheuttaa siihen sitkoa ja joka pitää taikinan koossa. Tässä auttaa psyllium-jauhe. Se on ratamonsiementen kuorista tehtyä jauhetta, rakeita tai rouhetta. Psyllium lisätään veteen ensimmäiseksi ja sen annetaan turvota noin 5 minuuttia ennen muiden ainesten lisäämistä. Mennäänpäs sitten ensimmäisen leivän reseptin kimppuun.

Ensimmäinen siemenleipä:

Laita uuni lämpenemään 170 asteeseen. Lisää psyllium veteen ja anna turvota noin 5 min. Rouhaise pähkinät blenderissä joko jauheeksi tai karkeaksi murskaksi. Itse tykkään karkeasta murskasta mutta jauhokin menee. Meillä on sen verran tehokas blenderi, että pähkinät menee hetkessä jauheeksi, joten ei tarvitse kuin kääntää vipu päälle ja takaisin pois jos haluaa vain rouhetta. Pilko kuivatut taatelit pieniksi paloiksi ja lisää ne sekä pähkinärouhe ja siemenet psylliumin joukkoon. Lisää suolaa ja halutessasi hunajaa esimerkiksi ruokalusikallisen verran ja sekoita taikina tasaiseksi kulhossa. Anna hetki levähtää ja voitele sillä välin öljyllä vuoka. Laita taikina vuokaan ja laita uuniin kypsymään noin 80-90 minuutiksi. Kun leipä oli kypsynyt 60 minuuttia laitoin leivän päälle folion, jotta pinta ei ruskistu liikaa tai pala. Kokeile välillä hammastikulla onko taikina kypsä. Jos tikkuun jää taikinaa, niin jätä vielä leipä uuniin. Meidän kiertoilmauunissa leipä kypsyi kypsäksi puolessatoistatunnissa 170 asteessa. Hyvää kannattaa odottaa! Ja odotus palkitaan :)

Kun leipä on valmis, voit kumota sen tarjoiluastialle ja peittää liinalla. Anna jäähtyä ja paloittele viipaleiksi vasta sitten. Leipä säilyy hyvänä useita päiviä, mutta harvemmin sitä jää syötäväksi moneksi päiväksi koska se on niin hyvää :D Viipaleita voit paahtaa myöhemmin halutessasi leivänpaahtimessa. Siemenleivän päälle sopii sekä suolainen että makea levite. Perinteinen voi ja vaikka meetvursti sopii vallanmainiosti, tai sitten esimerkiksi joku kasvispohjainen avokadolevite. Jos haluaa makeilla, marmeladit tai suklaalevitteet sopivat paremmin kuin hyvin. Siemenleipä on siis herkkua suolaisena ja makeana. Kuten kerroin, annoin ensimmäisen leivän lahjaksi ja tein sen kuivakakkuvuokaan, ja se toi leipään juhlan tuntua. Kuivakakkuvuoka antaa leivälle juhlavan muodon ja siten mahdollisuuden koristaa ja loistaa juhlapöydässä, vaikka jouluna tai pääsiäisenä.  Arkisemman lookin leivälle saa kun tekee sen perinteiseen leipävuokaan. Ja silti se näyttää ja maistuu ylelliseltä!


Leivän tekoa, vasemmalla mantelimassaa ja oikealla kulhossa taikina.

Toinen siemenleipä:

Olin tehnyt edellisenä päivänä mantelimaitoa, ja siitä jäi "tarpeettomaksi" mantelimassaa mutta minäpä keksin käyttää sen leivän täytteeksi. Miksi heittää arvokasta ja terveellistä, ravintorikasta ruokaa hukkaan? Joo, eli se päätyi leivän täytteeksi. Jos et mantelimaitoa ole tehnyt, niin toinen vaihtoehto on, että käytät vain manteleita tai mantelijauhoa.  Rakastan pekaanipähkinöitä, joten laitoin niitä sekä parapähkinöitä taikinaan. Pekaanipähkinä tuo ihanan maun. Tähän leipään halusin kokeilla kuivattuja karpaloita, taateleiden sijasta. Karpalot ovat leivän sisällä satunnaisina sattumina, niin ettei karpalot hallitse liikaa leivässä. Tein tämän leivän perinteiseen leipävuokaan. Laita samalla tavalla kuin ekassa leivässä psyllium turpoamaan veteen ja uuni kuumenemaan 170 asteeseen.  Lisää taikinaan kaikki ainekset keskenään ja sekoita tasaiseksi. Voitele vuoka ja painele taikina vuokaan. Paista noin 80 minuuttia kiertoilmalla ja laita folio päälle puolessa välissä paistamista. Kun leipä on valmista, anna jäähtyä, kumoa ja leikkaa siivuiksi.

Resepti:








Johannes ja Jonna Arola
Johannes ja Jonna ovat yhdessä treenaava pariskunta Lappeenrannasta, joilla on kaksi pientä lasta ja kolmas tuloillaan. Pari tapasi toisensa vuonna 2003. Johannes on koulutukseltaan Personal Trainer (vm.2006) ja Jonna on terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja, mutta tällä hetkellä hoitovapaalla. Johannekselle ja Jonnalle on tärkeää kokonaisvaltainen hyvinvointi, jonka pohjana ovat terveelliset elämäntavat. Ajan antaminen perheelle, panostaminen harrastuksiin ja hyvään ruokaan, ovat tärkeitä asioita elämässä.

Kommentit

    Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä tekstiä

Jätä kommentti